Máte dotazy k montessori metodě?  Můžete nám napsat na náš mail: klubicko-zdiby@seznam.cz

Dotazy, které by mohly zajímat i jiné rodiče zvěřejníme bez uvedení Vašeho příjmení.

Otázky a odpovědi

Je montessori metoda vhodná pro všechny děti? Mám hyperaktivního syna 3 roky a neumím si představit, že by u aktivit vydržel. Ale zájem o metodu máme, slyšela jsem, že pomáhá i hyperaktivním dětem. Můžete poradit? Hana

Dobrý den Hano,

montessori metoda je skutečně vhodná pro všechny děti. Dokonce pro děti se speciálními potřebami ( jak pro nadané děti, tak i děti se zdravotním znevýhodněním) je to nejlepší možná metoda ( a jistě to potvrdí i řada našich rodičů). Proces "normalizace"- tak se nazývá proces, kdy se dítě adaptuje na nové postupy a prostředí, je různě dlouhý proces, který ovšem u všech dětí vede k tomu, že je dítě soustředěné, zklidněné, samostatné, ohleduplné a dokáže řešit různé překážky.

U některých dětí je to otázka měsíce, u některých i delší doba ( 2-3 měsíce). Je důležitá vytrvalost a také spolupráce rodičů ( zejména  v tom, že jejich chování doma bude podobné chování lektorek v našem Klubu).

Konkrétní dotazy můžeme prodiskutovat i osobně, stačí si domluvit schůzku a my si rádi na Vás uděláme čas a vše vysvětlíme.

Líbí se mi montessori metoda, ale překvapilo mě, že se většinou ve školkách neobjevují normální hračky. Máte jenom montessori hračky nebo i "normální hračky"? Zuzka

Dobrý den Zuzko,

aby adaptace pro většinu dětí byla lehčí, zařadili jsme mezi montessori pomůcky také dřevěné hračky, aby si děti mohly hrát i bez znalosti práce s pomůckami. K dispozici mají děti dřevěné kostky, dřevěné vláčky s dráhou (nejoblíběnější), panenku s vaničkou na koupání, hru na obchod, vaření,  různé další  motorické dřevěné hračky, a pod. Klasické plyšáky u nás najdete jen jako "doprovod" dětí, nikoliv jako součást vybavení.  Děti mají možnost kdykoliv rozvíjet jemnou motoriku pomocí modelíny, kreslení, obtahování a vymylování obrázků vztahujících se k probíranému tématu. + samozřejme montessori pomůcky všeho druhu :-)

Máme tříletého syna a už zná nějaká písmenka. Rádi bychom ho naučili číst a psát, ale nevíme moc jak na to. Kamarádky syn chodí do montessori školky v Praze a už umí celou abecedu ve 4 letech a prý bude brzy číst. Je to možné?

Možné to je :-) ale je to velmi individuální. Všichni rodiče většinou chtějí, aby dítě umělo brzy číst a psát, protože je to brána k dalšímu vzdělávání a mnohdy mají velké nároky na dítě, i když na to ještě není připraveno. Děti se u nás setkávají s písmenky od prvního okamžiku svého pobytu  ( vidí napsané své jméno, vidí popsané předměty, mají k dispozici různé pomůcky, které děti učí rozeznávat písmena   - pohyblivá abeceda, pruh s abecedou, atd.). Je pravda, že i děti pod 3 roky rozeznávají některá písmena a dovedou sestavit celou abecedu na pruhu ( montessori pomůcka). Ke čtení a následně psaní mají ještě dlouho cestu, ale již tato zkušenost jim pomáhá se orientovat v písmenkách a velmi jim usnadní pozdější čtení slov.  Každé dítě má období, tzv. senzitivní fázi, kdy proces učení mu jde velmi lehce a je schopné se naučit abecedu třeba i během pár dní.

Lektorky dětem poskytují pomocnou ruku, připravují pro ně pomůcky na jazyk (třísložkové karty a pod.),aby děti měly každý týden/14 dní nové podněty.

Montessori metoda má propracovaný postup při učení čtení a psaní, bylo ve velmi zdlouhavé to vše popisovat, můžete přijít a uvidíte děti v akci :-)

Chceme aby se dítě rozvíjelo i pohybově. Chodíte ven? Běháte, cvičíte nebo se jen učíte? :-) Standa

Tento dotaz nás trošku překvapil :-) Určitě chceme, aby se dítě rozvíjelo po všech stránkách a pohyb je od narození do 3 let pro děti na 1.místě. V tomto období mají děti senzitivní fázi na pohyb a pohyb upřednostňují a my jim chceme poskytnout možnost, jak se protáhnout. Je pravda, že v zimě není dostatek příležitostí na delší vycházky a průlezky nejsou bezpečné, ale jakmile bude tepleji, rozhodně zařazujeme také činnosti, kde by si děti zaběhaly a vyblbly se :-)

Čekají nás i různé výlety  - např. do Botanické zahrady a Fata Morgany, Máslovice, atd. už nyní  chodíme na přilehlá veřejná hřiště, kde je spoustu průlezek.

 

V dohledné době bychom chtěli oživit zahradu také nějakými dalšími  herními prvky.

Píšete, že se učíte denně angličtinu. Zatím nechceme, aby se náš syn učil další jazyk, ještě nemluví a myslíme si, že to není pro něho zatím vhodné přibírat další jazyk. Musí se angličtinu učit? nebo jak to řešíte? T.

Angličtina je zcela dobrovolná. Je součástí denního režimu od 11 do 12 hodin, ale pokud dítě se jí nechce zúčastnit (případně si to rodiče nepřejí) tak dítě pracuje s tím, co ho zajímá. K dispozici je 2. lektorka, která se dítěti věnuje.

Ale pokud můžeme my doporučit, a není-li zdravotní překážka, je z našeho pohledu pro dítě prospěšné, aby se angličtiny zúčatnilo, i když třeba dítě nemluví. Znalost angličtiny se projeví jakmile se dítě rozmluví.

Naše zkušenost je taková, že děti angličtina velmi baví a ceĺé dopoledne se na ni těší. Děti tančí, cvičí, zpívají a učí se. Ale jak jsme psali, nikoho nenutíme.